آزمون YOS تا سال 2010 به صورت سراسری و توسط نظام آموزشی این کشور برگزار می‌­شد و نتایج توسط همان سازمان سنجش اعلام می­‌گردید؛ اما از سال 2012، طبق قوانین مصوب شده، این آزمون به صورت جداگانه توسط اکثر دانشگاه‌ها برگزار می­‌گردد.

شرایط شرکت در آزمون یوس

آزمون یوس مختص افرادی است که خارج از کشور ترکیه مقطع دبیرستان خود را گذرانده اند ، متقاضیان ایرانی برای شرکت در آزمون یوس باید دارای مدرک دیپلم و یا پیش دانشگاهی و یا دانش آموز سال چهارم متوسطه باشند .

از نکات مهم تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه برای متقاضیان ایرانی داشتن مدرک پیش دانشگاهی است.

شرایط سنی شرکت در آزمون یوس

در برخی مواقع بیان می‌شود که محدودیت سنی برای آزمون YOS زیر 16 سال است. در واقع آزمون YOS برای تمامی افراد مجاز بوده و هیچ مانعی ندارد. دلیل این بند در محدودیت سنی در واقع یک توصیه است؛ زیرا هیچ فایده­‌ای برای افراد زیر 16 سال ندارد و تا 18 سالگی فرد وارد دانشگاه نخواهد شد و مدت زمان اعتبار این آزمون 2 سال خواهد بود و فرد باید مجدد در آزمون شرکت کند

زمان اعلام نتیجه­‌ آزمون یوس

در صورتی که در آزمون YOS شرکت کنید اعلام نتایج طبق زمانبندی اولیه به شما اعلام خواهد شد. در آزمون YOS که برای ورود به دانشگاه‌­های ترکیه در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس برگزار می‌گردد، بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب کرده باشید، زمان اعلام نتایج متفاوت خواهد بود و باید به زمانبندی داده شده در فرم تأییدیه­ ثبت‌نام اکتفا کنید؛ اما معمولا مدت زمانی که طول می­‌کشد تا نمرات دانشجویان شرکت‌کننده در آزمون YOS منتشر شود حدود 2 هفته است.

زبان آزمون :

عموما سوالات آزمون یوس به انتخاب داوطلب به غیر از ترکی استانبولی به زبان انگلیسی یا زبان های دیگر نیز طرح می شود.

همچنین بعضی دانشگاه ها برای داوطلبین امکان انتخاب زبان فارسی برای آزمون را نیز محیا کرده‌اند .

ذکر این نکته ضروری است که سوالات آزمون یوس به دلیل ماهیت ریاضی که دارند نیازی به دانستن حرفه‌ای زبان ترکی یا انگلیسی ندارند و متقاضی با دانستن دایره محدودی از لغات و جملات ساده از پس سوالات بر می آید.

نگران سوالات هوش و ریاضی آزمون یوس نباشید. با توجه به سطح دانش و کتبی که در مدارس ایران تدریس می‌شود، متقاضیان ایرانی به راحتی می‌توانند به سوالات آزمون پاسخ دهند.

سوالات آزمون YOS ( یوس )

آزمون YOS ( یوس ) از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول دانش هوش و ریاضی شما را می سنجد و بخش دوم سوالاتی درباره زبان ترکی است. دفترچه سوالات به دو زبان انگلیسی و ترکی آماده شده است و هر داوطلب به آن زبانی به سوالات پاسخ می دهد که هنگام ثبت نام آزمون YOS ( یوس ) مشخص کرده است. تجربه ما در سال های گذشته نشان می دهد حتی دانش آموزانی که با معدل دیپلم متوسط از مدارس ایران فارغ التحصیل شده اند به راحتی می توانند از پس سوالات هوش و ریاضی آزمون YOS ( یوس )  بربیایند.